Az állandó kiállítások mellett minden időszaki tárlathoz is kínálunk múzeumpedagógiai foglalkozást. Foglalkozásainkon élményalapú módszerek alkalmazásával, játékos, felfedező módon adunk át ismereteket a múzeum gyűjteményeiben található műtárgyakról. Mindig szem előtt tartjuk az adott korcsoport életkori sajátosságainak megfelelő tudásanyag átadását, valamint a látott-hallott tartalmak alkotással egybekötött elmélyítését. Minden korcsoport számára lehetőséget biztosítunk az elmélyült alkotómunkára, melyben nagy szerepet kap a kreativitás és a képzelőerő.

Foglalkozásainkon olyan demokratikus légkört teremtünk, amelyben az órát vezető múzeumpedagógus közvetítőként, segítőként van jelen a művek és a diákok interakciójában. Kamaszok esetében fontosnak tartjuk a művek inspirálta vitaszituáció kialakítását, amelyben nincs egyetlen helyes vélemény, hanem egymás mellett élő és működő értelmezések vannak. Kapcsolódási pontokat keresünk a műalkotásokhoz és a felmerülő témákhoz annak érdekében, hogy fejlesszük a diákok önreflexiós és önálló véleményalkotó képességét. Nagy hangsúlyt fektetünk a csoportmunkára a kommunikáció, a szociális kompetenciák és csoportkohézió fejlesztése érdekében.

Érdemes a foglalkozások előtt egy héttel előre bejelentkezni. A foglalkozások időpontja és időtartama korosztályonként változó, illetve a pedagógus és csoport igényei szerint alakítható. Lehetőség van egyéni tematika szerinti foglalkozást is kérni, erre vonatkozó igényüket kérjük, hogy a foglalkozás előtt egy héttel jelezzék. A helyszínek a kiállításoktól és az adott foglalkozástól függően változnak.

A foglalkozások ára: 500 Ft/fő

Óvodásoknak

Foglalkozások a Bródy Vera és barátai – adományok két párizsi magángyűjteményből című kiállításon | Kmetty Múzeum

Mesedoboz

Egy kidobott tárgy hasztalan és felesleges? Á, dehogy!!! A tárgyaknak saját története van, a tárgyakban mesék szunnyadnak. Ezeket a meséket ébresztjük fel saját fantáziánk és látszólag teljesen hétköznapi tárgyak segítségével. Végül megalkotjuk kedvenc szereplőnk, hogy otthon elmesélhessük, milyen történetbe csöppentünk.

Foglalkozások a Kovács Margit, a Duna királynője című kiállításon | Kovács Margit Kerámiamúzeum

Agyagba zárt mesék

Milyen történeteket mesélnek a kiállított tárgyak? Együtt gombolyítjuk a mese fonalát, megismerjük a szereplőket, elképzeljük a helyszíneket, eljátsszuk a legizgalmasabb kalandokat. Életre keltjük az agyagba zárt történeteket, hogy aztán megalkossuk kedvenc szereplőnket agyagból.

Madárlesen

Ha a kiállításban lakó sok madár, kicsik és nagyok, csiripelők, kelepelők és visítók megszomjaznak, mindannyian a szökőkút vizéből isznak. Az itató környéke csodálatos megfigyelőhely. Jártatok már madárlesen? Ha nem, ideje velünk tartani! Miközben számba vesszük a múzeum szárnyas lakóit, madártávlatból felfedezzük szinte az egész világot egy Kovács Margit alkotta különleges térkép segítségével.

Foglalkozások a Kincskeresés, kaland, tudomány. Közösségi régészeti projektek Pest megyében című kiállításon | Ferenczy Múzeum

Legendás állatok

Vannak állatok, melyek már hosszú évezredek óta velünk élnek, és ennek kézzel fogható nyoma van. Ezeket a nyomokat keressük a kiállításban, talányokat fejtünk meg, játékosan ismerkedünk állatokról szóló történetekkel, állatos közmondásokkal, és természetesen alkotunk egy kabala állatot.

Foglalkozások a Szentendre, a kereskedőváros – a Castrumtól a kereskedőházig című kiállításon | Ferenczy Múzeum

Római játékok, szerb népszokások

Hogyan töltötték szabadidejüket a római korban és a középkorban Szentendrén élő gyerekek? Ismerjük a malomjátékot, de vajon ki tudja, mik a szabályai az ókori dobótorony játéknak? Ki és miért dodolázik? A foglalkozáson számba vesszük, kipróbáljuk a legnépszerűbb játékokat.

Alsó tagozatosoknak

Foglalkozások a Bródy Vera és barátai – adományok két párizsi magángyűjteményből című kiállításon | Kmetty Múzeum

Mesedoboz

Egy kidobott tárgy hasztalan és felesleges? Á, dehogy!!! A tárgyaknak saját története van, a tárgyakban mesék szunnyadnak. Ezeket a meséket ébresztjük fel saját fantáziánk és látszólag teljesen hétköznapi tárgyak segítségével. Végül megalkotjuk kedvenc szereplőnk, hogy otthon elmesélhessük, milyen történetbe csöppentünk.

Ördögök és angyalok

Képzettársításra és az absztrakciós képességre építő alkotó foglalkozás, amelyen a kiállított művek belső logikáját tárjuk fel. Véletlenszerűen kialakított absztrakt formákból építjük újjá Bálint Endre alkotásait, és jancsiszeg segítségével fura bábfigurákat készítünk. A kész bábok fantáziálásra és párbeszédre hívnak.

Foglalkozások a Kincskeresés, kaland, tudomány. Közösségi régészeti projektek Pest megyében című kiállításon | Ferenczy Múzeum

Andris kalandjai

András herceg a jövő héten lesz 14 éves. Nagy a sürgés-forgás az udvarban, mindenki az ifjú trónörökös születésnapjára készül. A nagy felfordulásban azonban senki nem figyel András hercegre… kivéve persze a barátai, Botond és Gizella, akikkel sülve-főve együtt vannak. Ma reggel azonban történt valami különös. Gyertek, eredjünk a rejtélyek nyomába, és fedezzük fel együtt a kiállítást!

Legendás állatok

Vannak állatok, melyek már hosszú évezredek óta velünk élnek, és ennek kézzel fogható nyoma van. Ezeket a nyomokat keressük a kiállításban, talányokat fejtünk meg, játékosan ismerkedünk állatokról szóló történetekkel, állatos közmondásokkal, és természetesen alkotunk egy kabala állatot.

Foglalkozások a Szentendre, a kereskedőváros – a Castrumtól a kereskedőházig című kiállításon | Ferenczy Múzeum

Római játékok, szerb népszokások

Hogyan töltötték szabadidejüket a római korban és a középkorban Szentendrén élő gyerekek? Ismerjük a malomjátékot, de vajon ki tudja, mik a szabályai az ókori dobótorony játéknak? Ki és miért dodolázik? A foglalkozáson számba vesszük, kipróbáljuk a legnépszerűbb játékokat.

Mesélő tárgyak

Vajon miről mesélnek a minket körülvevő tárgyak? Egyáltalán lehet egy tárgynak története? És hogyan kerül egy hétköznapi tárgy a múzeum vitrinjébe? A tárgyak nyomába eredünk, megnézzük, hogyan változott, ha egyáltalán változott, egy-egy használati tárgy, megvizsgáljuk, mely darabok tűntek el otthonainkból. Kiválasztjuk kedvenc darabjainkat, és a képzeletünk segítségével egy közös történetet alkotunk, amit természetesen illusztrálunk is.

Foglalkozások a Kovács Margit, a Duna királynője című kiállításon | Kovács Margit Kerámiamúzeum

Agyagba zárt mesék

Milyen történeteket mesélnek a kiállított tárgyak? Együtt gombolyítjuk a mese fonalát, megismerjük a szereplőket, elképzeljük a helyszíneket, eljátsszuk a legizgalmasabb kalandokat. Életre keltjük az agyagba zárt történeteket, hogy aztán megalkossuk kedvenc szereplőnket agyagból.

Madárlesen

Ha a kiállításban lakó sok madár, kicsik és nagyok, csiripelők, kelepelők és visítók megszomjaznak, mindannyian a szökőkút vizéből isznak. Az itató környéke csodálatos megfigyelőhely. Jártatok már madárlesen? Ha nem, ideje velünk tartani! Miközben számba vesszük a múzeum szárnyas lakóit, madártávlatból felfedezzük szinte az egész világot egy Kovács Margit alkotta különleges térkép segítségével.

Felső tagozatosoknak

Foglalkozások a Kincskeresés, kaland, tudomány. Közösségi régészeti projektek Pest megyében című kiállításon | Ferenczy Múzeum

Legyél te is régész!

Egy óriás társasjáték segítségével megismerjük, hogyan dolgoznak a régészek, muzeológusok és az őket segítő önkéntesek. A játék célja egy sír feltárása és a sírban talált kincsek kiállítása a múzeumban. A sír feltárása küldetések teljesítéséhez kötött. A sikeres küldetésekért kincskártyákat kapunk, amelyek beváltásával megszerezzük a sír feltárásához szükséges eszközöket. A játékot 4 csapat (csapatonként 3-5 játékos) játszhatja.

Andris kalandjai

András herceg a jövő héten lesz 14 éves. Nagy a sürgés-forgás az udvarban, mindenki az ifjú trónörökös születésnapjára készül. A nagy felfordulásban azonban senki nem figyel András hercegre… kivéve persze a barátai, Botond és Gizella, akikkel sülve-főve együtt vannak. Ma reggel azonban történt valami különös. Gyertek, eredjünk a rejtélyek nyomába, és fedezzük fel együtt a kiállítást! 6. osztályos korig!

Foglalkozások a Bródy Vera és barátai – adományok két párizsi magángyűjteményből című kiállításon | Kmetty Múzeum

Ördögök és angyalok

Képzettársításra és az absztrakciós képességre építő alkotó foglalkozás, amelyen a kiállított művek belső logikáját tárjuk fel. Véletlenszerűen kialakított absztrakt formákból építjük újjá Bálint Endre alkotásait, és jancsiszeg segítségével fura bábfigurákat készítünk. A kész bábok fantáziálásra és párbeszédre hívnak.

Mesélő tárgyak

Képzettársításra és az absztrakciós képességre építő alkotó foglalkozás, amelyen a kiállított művek belső logikáját tárjuk fel. Véletlenszerűen kialakított absztrakt formákból építjük újjá Bálint Endre alkotásait, és jancsiszeg segítségével fura bábfigurákat készítünk. A kész bábok fantáziálásra és párbeszédre hívnak.

Középiskolásoknak

Foglalkozások a Kincskeresés, kaland, tudomány. Közösségi régészeti projektek Pest megyében című kiállításon | Ferenczy Múzeum

Legyél te is régész!

Egy óriás társasjáték segítségével megismerjük, hogyan dolgoznak a régészek, muzeológusok és az őket segítő önkéntesek. A játék célja egy sír feltárása és a sírban talált kincsek kiállítása a múzeumban. A sír feltárása küldetések teljesítéséhez kötött. A sikeres küldetésekért kincskártyákat kapunk, amelyek beváltásával megszerezzük a sír feltárásához szükséges eszközöket. A játékot 4 csapat (csapatonként 3-5 játékos) játszhatja.

Foglalkozások a Szentendre, a kereskedőváros – a Castrumtól a kereskedőházig című kiállításon | Ferenczy Múzeum

Mesélő tárgyak

Vajon miről mesélnek a minket körülvevő tárgyak? Egyáltalán lehet egy tárgynak története? És hogyan kerül egy hétköznapi tárgy a múzeum vitrinjébe? A tárgyak nyomába eredünk, megnézzük, hogyan változott, ha egyáltalán változott, egy-egy használati tárgy, megvizsgáljuk, mely darabok tűntek el otthonainkból. Kiválasztjuk kedvenc darabjainkat, és a képzeletünk segítségével egy közös történetet alkotunk, amit természetesen illusztrálunk is.

Logó evolúció

Az ókortól a 19. századig tartó időutazáson veszünk részt, hogy megismerjük a mesterjegy, védjegy, logó fogalmát és történetét. Megkeressük a kiállításban szereplő mesterjeggyel ellátott tárgyakat és összehasonlítjuk a ma használatos megfelelőikkel. Megvitatjuk, hogyan változtatta meg a gondolkodásunkat, a tárgyakhoz való viszonyunkat a tömegtermelés.

Online

Online foglalkozásainkat a középiskolás korosztálynak állítottuk össze, hogy színesítsük az iskolai online oktatást, a művészet és az aktivitás segítségével oldjuk a bezártság okozta stresszt – és segítsük az érettségi vizsgára való felkészülést. Kollázsvarázs néven futó foglalkozásaink szentendrei festők munkásságához kapcsolódnak, a festészetükre jellemző motívumokat tartalmazó online kollázs játékra épül.

Az apokalipszis képköltője

A foglalkozás fókuszában Ámos Imre és Radnóti Miklós életpályájának utolsó időszaka áll. Megrajzoljuk a történelmi kort, megvizsgáljuk a két művészi attitűd jellemzőit, képeket és szöveget állítunk egymás mellé, párhuzamokat és különbségeket keresünk. Radnóti költészetének utolsó időszakát értelmezzük a festő Ámos Imre művészetének perspektívájából.

Kollázsvarázs I. – korokon átívelő művészettörténet

Személyiségeket építünk fel orrokból, szájakból, szemekből, majd a kész figurákat meg is szólaltatjuk. A kollázsolás során találkozhatunk Van Gogh fülével, Incze pápa ijesztő szemeivel, Mona Lisa mosolygós szájával, és Munkácsy bajszával is, de Harry Potter szemüvege is részt vesz a játékban. A felhasznált motívumok segítségével több művészeti korszakba is elkalandozunk.

Kollázsvarázs II. – Vajda Lajos és Szentendre

Nekünk már nem kell összegyűjteni a különleges szentendrei házak jellegzetességeit, Vajda Lajos már megtette a XX. század elején. Mi viszont szétszedtük az alkotásait, hogy mindenki játszhasson a képelemekkel, és saját kedve szerint építsen belőle egy alternatív Szentendrét, egy szürreális jelenetet, vagy egy anakronisztikus-futurisztikus építményt.